24. september 2018

Vi slår ring om processen

Det er første gang, vi i Mindweiss udgiver et nyhedsbrev.

Det gør vi, fordi vi ønsker en dialog med både kunder og kolleger i branchen, så vi kan udfordre og inspirere hinanden til udvikling inden for rekruttering og leder-/organisationsudvikling. Vi vil således løbende poste forskellige typer indlæg om aktuelle emner på Mindweiss’ LinkedIn-profil og altid med en opfordring til at kommentere og debattere.

I dette første nyhedsbrev er vi naturligt optagede af dette års Search & Headhunting-rapport, som netop er offentliggjort. Det er fjerde gang, rapporten udkommer, og det er med stor glæde og tilsvarende stor ydmyghed, at vi har læst dens konklusioner.

 

Velvidende at vi endnu ikke har datamateriale, der er tungt nok til at placere os i toppen, er vi nemlig ovenud stolte over, at vi efter kun otte måneder i markedet alligevel har placeret os direkte på en 9. plads over de bedste headhuntere i 2018 – og en 5. plads i Hovedstadsområdet. Det fortæller os, at vi traf den helt rigtige beslutning, da vi for lidt over et år siden besluttede os for at forene to stærke specialer; rekruttering og leder-/organisationsudvikling. I Danmark har de to trods deres tætte tilknytning hidtil været kørt helt parallelt, men der er ingen tvivl for os om, at det netop er kombinationen, som har givet os det stærke afsæt, der afspejles i rapporten.

 

Selvom Mindweiss er en ny spiller i rekrutteringssammenhæng, har vi mere end 17 års erfaring med leder- og organisationsudvikling. Det er netop med udgangspunkt i den store faglige viden, vi har erhvervet os gennem arbejdet med organisationsudvikling, at vi har etableret en helt ny platform i Mindweiss med fokus på rekruttering. Vi er ikke branchespecifikke, men betragter os selv som generalister, for når alt kommer til alt er det ikke en branche, man rekrutterer til, men et match man søger at skabe mellem en virksomhed og et menneske. Og det er universelt.

 

 

Nr. 1 på kundeoplevelsen
Når vi dykker ned i rapportens detaljer, hæfter vi os med endnu større glæde ved det faktum, at vi er blevet nummer 1 på de 5 parametre, der betyder mest for os. Det er de parametre, der beskriver kundernes oplevelse af den service, vi leverer. Vores kunder har rated os så positivt, at vi er blevet nummer 1 i forhold til at præsentere et passende antal kandidater, at præsentere relevante kandidater, kandidater, der indfrier forventningerne, employer branding og value for money. Det oplever vi som det største skulderklap, vi kunne ønske os, og vi takker vores kunder for den tillid, de har vist os, og den anerkendelse, de har belønnet os med.

 

Både kandidat og virksomhed skal være klædt på til mødet
Når vi igennem de seneste 17 år har arbejdet med at udvikle ledere og medarbejdere i en organisation, har vi fået en dyb indsigt i virksomheden og har tydeligt kunne identificere, hvilke kompetencer virksomheden havde brug for at supplere med. Hvor vi før måtte overlade denne opgave til virksomheden selv, eventuelt i samarbejde med en rekrutteringsvirksomhed, som altså kom ind udefra, kan vi nu slå ring om hele processen ved at arbejde fra kernen af virksomheden og ud.

 

Vi er allerede inde i virksomheden, kender dens udviklingspotentiale og forstår dens kultur, og derfor er vi naturligt også dem, der bedst kan identificere de mest relevante kandidater. Og her handler det ikke kun om de fagfaglige kompetencer, men også om de personlige og sociale, for når mennesker og virksomheder skal matches med succes, skal mange parametre være i sync.

 

Der findes talrige eksempler på forfejlede ansættelser, hvor de faglige kompetencer har været i top, men hvor kemien ikke har været der, og det koster dyrt. Derfor bruger vi mange ressourcer på at lære kandidaten at kende, så vi er sikre på, at vi har et billede af det hele menneske, før vi præsenterer ham eller hende for virksomheden, af respekt både for kandidatens og for virksomhedens tid. Vi klæder kandidaten på til mødet med virksomheden – og vi klæder virksomheden på til mødet med kandidaten, så begge parter oplever en konstruktiv og frugtbar dialog, for det er her, potentialet forløses. Og vi er selv med i hele processen, så vi kan guide parterne i deres første vigtige møde.

 

Følg os på LinkedIn, hvor vi løbende vil inspirere til debat, og bidrag gerne med kommentarer, så debatten kan blive så nuanceret og frugtbar som muligt.